Cele mai bune 20 de alimente pentru persoanele cu boală renală

Boala renală este o problemă comună care afectează aproximativ 10% din populația lumii .

Rinichii sunt organe mici, dar puternice în formă de fasole, care îndeplinesc multe funcții importante.

Ei sunt responsabili pentru filtrarea deșeurilor, eliberarea hormonilor care reglează tensiunea arterială, echilibrarea lichidelor din organism, producerea de urină și multe alte sarcini esențiale .

Există diferite moduri în care aceste organe vitale pot deveni deteriorate.

Diabetul și hipertensiunea arterială sunt cei mai comuni factori de risc pentru bolile renale. Cu toate acestea, obezitatea, fumatul, genetica, sexul și vârsta pot, de asemenea, să crească riscul.

Glicemia necontrolată și tensiunea arterială ridicată provoacă daune vaselor de sânge în rinichi, reducându-le capacitatea de a funcționa optim .

Atunci când rinichii nu funcționează corect, deșeurile se acumulează în sânge, inclusiv produse reziduale din alimente .

Prin urmare, este necesar ca persoanele cu boli renale să urmeze o dietă specială.

Afine în bol

Dieta și bolile renale

Restricțiile dietetice variază în funcție de nivelul leziunilor renale.

De exemplu, persoanele aflate în stadiile incipiente ale bolii renale au restricții diferite de cele cu insuficiență renală, cunoscută și sub denumirea de boală renală în stadiu final (ESRD).

Dacă aveți boli renale , furnizorul dumneavoastră de îngrijiri medicale va determina cea mai bună dietă pentru nevoile dvs.

Pentru majoritatea persoanelor cu boală renală avansată, este important să urmați o dietă prietenoasă cu rinichii care ajută la scăderea cantității de deșeuri din sânge.

Această dietă este adesea denumită dietă renală.

Acesta ajută la creșterea funcției renale, prevenind în același timp leziuni suplimentare .

În timp ce restricțiile dietetice variază, se recomandă în mod obișnuit ca toate persoanele cu afecțiuni renale să restricționeze următoarele substanțe nutritive:

  • Sodiu. Sodiu se găsește în multe alimente și o componentă majoră a sării de masă. Rinichii deteriorați nu pot filtra excesul de sodiu, determinând creșterea nivelului sanguin. Se recomandă adesea să limitezi sodiul la mai puțin de 2.000 mg pe zi.
  • Potasiu. Potasiul joacă multe roluri critice în organism, dar cei cu boală renală trebuie să limiteze potasiul pentru a evita concentrațiile periculoase ale sângelui. De obicei se recomandă limitarea potasiului la mai puțin de 2.000 mg pe zi.
  • Fosfor. Rinichii deteriorați nu pot elimina excesul de fosfor, un mineral din multe alimente. Nivelurile ridicate pot provoca daune organismului, astfel încât fosforul alimentar este limitat la mai puțin de 800-1.000 mg pe zi la majoritatea pacienților.

Proteina este un alt element nutritiv pe care persoanele cu afecțiuni renale ar putea avea nevoie să îl limiteze, deoarece rinichii deteriorați nu pot elimina produsele reziduale din metabolismul proteinelor.

Cu toate acestea, cei cu boală renală în stadiu final suferind dializă, un tratament care filtrează și curăță sângele, au nevoi mai mari de proteine ​.

Fiecare persoană cu afecțiuni renale este diferită, motiv pentru care este important să discutați cu furnizorul de servicii medicale despre nevoile dvs. alimentare individuale.

Din fericire, multe opțiuni delicioase și sănătoase sunt sărace în fosfor, potasiu și sodiu.

Iată 20 dintre cele mai bune alimente pentru persoanele cu boli renale.

1. Conopida

Conopida este o legumă nutritivă care este o sursă bună de numeroși nutrienți, inclusiv vitamina C, vitamina K și folatul de vitamine B.

De asemenea, este plin de compuși antiinflamatori ca indolii și este o sursă excelentă de fibre.

În plus, conopida de piure poate fi folosită în locul cartofilor pentru o farfurie cu conținut scăzut de potasiu.

O cană (124 grame) conopidă conținută.

  • sodiu: 19 mg
  • potasiu: 176 mg
  • fosfor : 40 mg

2. Afine

Afinele sunt ambalate cu nutrienți și una dintre cele mai bune surse de antioxidanți puteți mânca .

În special, aceste fructe de pădure dulce conțin antioxidanți numiți antocianini, care pot proteja împotriva bolilor de inimă, a anumitor tipuri de cancer, a declinului cognitiv și a diabetului.

De asemenea, fac un plus fantastic pentru o dietă prietenoasă cu rinichii, deoarece sunt săraci în sodiu, fosfor și potasiu.

O cană (148 grame) de afine proaspete conține :

  • sodiu: 1,5 mg
  • potasiu: 114 mg
  • fosfor: 18 mg

3. Nisip

Nisipul este o proteină de înaltă calitate care conține grăsimi incredibil de sănătoase numite omega-3s .

Omega-3 ajută la reducerea inflamației și poate contribui la scăderea riscului de declin cognitiv, depresie și anxietate .

În timp ce toți peștii au un conținut mare de fosfor, bascul de mare conține cantități mai mici decât alte fructe de mare.

Cu toate acestea, este important să consumi porții mici pentru a-ți menține nivelul de fosfor.

Trei uncii (85 de grame) de coajă de mare gătită conțin:

  • sodiu: 74 mg
  • potasiu: 279 mg
  • fosfor: 211 mg

4. Struguri roșii

Strugurii roșii nu numai că sunt delicioși, dar oferă și o tonă de nutriție într-un pachet mic.

Sunt bogate în vitamina C și conțin antioxidanți numiți flavonoizi , care s-au dovedit că reduc inflamația .

În plus, strugurii roșii au un mare resveratrol , un tip de flavonoid care s-a dovedit că beneficiază de sănătatea inimii și protejează împotriva diabetului și declinului cognitiv .

Aceste fructe dulci sunt prietenoase cu rinichii, cu o jumătate de cană (75 de grame) conținând:

  • sodiu: 1,5 mg
  • potasiu: 144 mg
  • fosfor: 15 mg

5. Albusuri de ou

Deși gălbenușurile de ou sunt foarte hrănitoare, conțin cantități mari de fosfor, făcând albusul de ou să fie o alegere mai bună pentru persoanele care urmează o dietă renală.

Albusurile de ou ofera o sursa de proteine ​​de calitate superioara, potrivita pentru rinichi.

În plus, sunt o alegere excelentă pentru persoanele supuse tratamentului de dializă, care au nevoi mai mari de proteine, dar trebuie să limiteze fosforul.

Două albusuri mari (66 grame) conțin:

  • sodiu: 110 mg
  • potasiu: 108 mg
  • fosfor: 10 mg

6. Usturoiul

Persoanelor cu probleme renale li se recomandă să limiteze cantitatea de sodiu din dieta lor, inclusiv sare adăugată.

Usturoiul oferă o alternativă delicioasă la sare, adăugând aromă mâncărurilor, oferind în același timp beneficii nutritive.

Este o sursă bună de mangan, vitamina C și vitamina B6 și conține compuși de sulf care au proprietăți antiinflamatorii.

Trei cui (9 grame) de usturoi conțin:

  • sodiu: 1,5 mg
  • potasiu: 36 mg
  • fosfor: 14 mg

7. Hrișcă

Multe boabe integrale tind să fie bogate în fosfor, dar hrișca este o excepție sănătoasă.

Hrișca este foarte nutritivă, furnizând o cantitate bună de vitamine B, magneziu, fier și fibre.

Este, de asemenea, un bob fără gluten , făcând hrișca o alegere bună pentru persoanele cu boală celiacă sau intoleranță la gluten.

O jumătate de cană (84 grame) de hrișcă gătită conține :

  • sodiu: 3,5 mg
  • potasiu: 74 mg
  • fosfor: 59 mg

8. Ulei de măsline

Uleiul de măsline este o sursă sănătoasă de grăsimi și fără fosfor, ceea ce îl face o opțiune excelentă pentru persoanele cu afecțiuni renale.

Frecvent, persoanele cu boală renală avansată au probleme în a menține greutatea, ceea ce face ca alimentele sănătoase și bogate în calorii, cum ar fi uleiul de măsline.

Majoritatea grăsimilor din uleiul de măsline este o grăsime monoinsaturată numită acid oleic, care are proprietăți antiinflamatorii.

Mai mult, grăsimile monoinsaturate sunt stabile la temperaturi ridicate, făcând uleiul de măsline o alegere sănătoasă pentru gătit.

O lingură (13,5 grame) de ulei de măsline conține:

  • sodiu: 0,3 mg
  • potasiu: 0,1 mg
  • fosfor: 0 mg

9. Bulgur

Bulgurul este un produs de grâu integral care face o alternativă grozavă, care poate fi renală la alte cereale integrale, bogate în fosfor și potasiu.

Acest bob nutritiv este o sursă bună de vitamine B, magneziu, fier și mangan.

Este, de asemenea, o sursă excelentă de proteine ​​pe bază de plante și plină de fibre alimentare, care este importantă pentru sănătatea digestivă.

O jumătate de cană (91 de grame) de porție de bulgur conține:

  • sodiu: 4,5 mg
  • potasiu: 62 mg
  • fosfor: 36 mg

10. Varză

Varza aparține familiei de legume crucifere și este încărcată cu vitamine, minerale și compuși vegetali puternici.

Este o sursă excelentă de vitamina K, vitamina C și multe vitamine B.

Mai mult, oferă fibre insolubile, un tip de fibră care îți menține sănătos sistemul digestiv prin promovarea mișcărilor intestinale regulate și adăugarea de masă la scaun.

În plus, este săracă în potasiu, fosfor și sodiu, cu o cană (70 de grame) de varză mărunțită care conține:

  • sodiu: 13 mg
  • potasiu: 119 mg
  • fosfor: 18 mg

11. Pui fără piele

Deși un aport limitat de proteine ​​este necesar pentru unele persoane cu probleme renale, furnizarea organismului cu o cantitate adecvată de proteine ​​de înaltă calitate este vitală pentru sănătate.

Pieptul de pui fără piele conține mai puțin fosfor, potasiu și sodiu decât puiul cu piele.

Când faceți cumpărături pentru pui, alegeți pui proaspăt și evitați puiul prăjit în prealabil, deoarece conține cantități mari de sodiu și fosfor.

Trei uncii (84 grame) piept de pui fără piele conțin :

  • sodiu: 63 mg
  • potasiu: 216 mg
  • fosfor: 192 mg

12. Ardei gras

Ardeii clopot conțin o cantitate impresionantă de nutrienți, dar sunt săraci în potasiu, spre deosebire de multe alte legume.

Acești ardei viu colorați sunt încărcați cu vitamina C antioxidantă puternică.

De fapt, un piper roșu mic (74 de grame) conține 105% din aportul recomandat de vitamina C.

De asemenea, sunt încărcate cu vitamina A, un nutrient important pentru funcția imunitară, care este adesea compromisă la persoanele cu boală renală.

Un piper roșu mic (74 de grame) conține :

  • sodiu: 3 mg
  • potasiu: 156 mg
  • fosfor: 19 mg

13. Ceapa

Ceapa este excelentă pentru a furniza mâncăruri cu alimente renale aromă fără sodiu.

Reducerea aportului de sare poate fi dificilă, ceea ce face ca găsirea alternativelor sărate cu aromă să fie una obligatorie.

Salcarea cepei cu usturoi și ulei de măsline adaugă gust mâncărurilor fără a vă compromite sănătatea rinichilor.

Mai mult, ceapa are un conținut ridicat de vitamina C, mangan și vitamine B și conțin fibre prebiotice care vă ajută să vă mențineți sistemul digestiv sănătos prin hrănirea bacteriilor intestinale benefice.

O ceapă mică (70 de grame) conține:

  • sodiu: 3 mg
  • potasiu: 102 mg
  • fosfor: 20 mg

14. Arugula

Multe verdeațe sănătoase precum spanacul și kale sunt bogate în potasiu și greu de încadrat într-o dietă renală.

Cu toate acestea, rucaula este un verde dens în nutrienți, cu un conținut redus de potasiu, ceea ce o face o alegere bună pentru salatele și preparatele late.

Arugula este o sursă bună de vitamina K și mineralele mangan și calciu, toate fiind importante pentru sănătatea oaselor.

Acest verde nutritiv conține și nitrați , care s-au dovedit a scădea tensiunea arterială, un beneficiu important pentru cei cu boli de rinichi .

O cană (20 de grame) de arugula crudă conține :

  • sodiu: 6 mg
  • potasiu: 74 mg
  • fosfor: 10 mg

15. Nuci Macadamia

Cele mai multe nuci sunt bogate în fosfor și nu sunt recomandate celor care urmează o dietă renală.

Cu toate acestea, nuci de macadamie sunt o opțiune delicioasă pentru persoanele cu probleme renale. Acestea sunt mult mai scăzute în fosfor decât nuci populare precum arahide și migdale.

De asemenea, sunt ambalate cu grăsimi sănătoase, vitamine B, magneziu, cupru, fier și mangan.

O uncie (28 de grame) de nuci de macadamia conține :

  • sodiu: 1,4 mg
  • potasiu: 103 mg
  • fosfor: 53 mg

16. ridiche

Ridichile sunt legume crocante care fac un plus sănătos la o dietă renală.

Acest lucru se datorează faptului că acestea sunt foarte sărace în potasiu și fosfor, dar bogate în mulți alți nutrienți importanți.

Ridichile sunt o mare sursă de vitamina C, un antioxidant care s-a dovedit a scădea riscul de boli de inimă și cataractă.

În plus, gustul lor piperat face un plus aromat față de vasele cu conținut scăzut de sodiu.

O jumătate de cană (58 de grame) de ridichi conține:

  • sodiu: 23 mg
  • potasiu: 135 mg
  • fosfor: 12 mg

17. Nave

Navele sunt prietenoase cu rinichii și constituie un înlocuitor excelent pentru legumele care sunt mai mari în potasiu precum cartofii și dovleceii de iarnă .

Aceste legume rădăcinoase sunt încărcate cu fibre și vitamina C. De asemenea, sunt o sursă decentă de vitamina B6 și mangan.

Pot fi prăjite sau fierte și piure pentru un preparat secundar sănătos, care funcționează bine pentru o dietă renală.

O jumătate de cană (78 grame) de naut fiert conține:

  • sodiu: 12,5 mg
  • potasiu: 138 mg
  • fosfor: 20 mg

18. Ananas

Multe fructe tropicale precum portocalele, bananele și kiwi sunt foarte bogate în potasiu.

Din fericire, ananasul este o alternativă dulce, redusă de potasiu pentru cei cu probleme la rinichi.

În plus, ananasul este bogat în fibre, mangan, vitamina C și bromelină , o enzimă care ajută la reducerea inflamației .

O cană (165 grame) de bucăți de ananas conține :

  • sodiu: 2 mg
  • potasiu: 180 mg
  • fosfor: 13 mg

19. Afine

Afine beneficiază atât de tractul urinar, cât și de rinichi.

Aceste fructe minuscule și tartine conțin fitonutrienți numiți proantocianidine de tip A, care împiedică bacteriile să se lipească de mucoasa tractului urinar și vezicii urinare, prevenind astfel infecția.

Acest lucru este util pentru cei cu boli renale, deoarece au un risc crescut de infecții ale tractului urinar.

Merișoarele pot fi consumate uscate, fierte, proaspete sau sub formă de suc. Sunt foarte săraci în potasiu, fosfor și sodiu.

O cană (100 grame) de merișoare proaspete conține:

  • sodiu: 2 mg
  • potasiu: 80 mg
  • fosfor: 11 mg

20. Ciuperci Shiitake

Ciupercile Shiitake sunt un ingredient savuros care poate fi folosit ca un substitut de carne pe bază de plante pentru cei care se află într-o dietă renală care trebuie să limiteze proteinele.

Sunt o sursă excelentă de vitamine B, cupru, mangan și seleniu.

În plus, oferă o cantitate bună de proteine ​​pe bază de plante și fibre alimentare.

Ciupercile Shiitake sunt mai puține în potasiu decât ciupercile cu portobello și butonul alb, ceea ce le face o alegere inteligentă pentru cei care urmează o dietă renală.

O cană (145 grame) de ciupercă de shiitake gătită conține :

  • sodiu: 6 mg
  • potasiu: 170 mg
  • fosfor: 42 mg

Linia de jos

Alimentele prietenoase pentru rinichi de mai sus sunt alegeri excelente pentru persoanele care urmează o dietă renală.

Nu uitați să discutați întotdeauna despre alegerile dvs. alimentare cu furnizorul de servicii medicale pentru a vă asigura că urmați cea mai bună dietă pentru nevoile dvs. individuale.

Restricțiile dietetice variază în funcție de tipul și nivelul afecțiunilor renale, precum și de intervențiile medicale existente, cum ar fi medicamente sau tratament de dializă.

În timp ce urmează o dietă renală se poate simți uneori restrictiv, există o mulțime de alimente delicioase, care se încadrează într-un plan de masă sănătos, bine echilibrat, potrivit pentru rinichi.

Lasa un raspuns