Dieta alcalina: o recenzie bazata pe dovezi

Dieta alcalină se bazează pe ideea că înlocuirea alimentelor care formează acid cu alimente alcaline vă poate îmbunătăți sănătatea.

Susținătorii acestei diete susțin chiar că poate ajuta la combaterea bolilor grave precum cancerul.

Acest articol examinează știința din spatele dietei alcaline.

Care este dieta alcalină?

Dieta alcalină este cunoscută și sub denumirea de dieta acid-alcalină sau dieta de cenușă alcalină.

Premisa sa este că dieta dvs. poate modifica valoarea pH-ului – măsurarea acidității sau a alcalinității – a corpului dumneavoastră.

Metabolismul tău – conversia alimentelor în energie – este uneori comparat cu focul. Ambele implică o reacție chimică care descompune o masă solidă.

Cu toate acestea, reacțiile chimice din corpul tău se întâmplă lent și controlat.

Când lucrurile ard, un reziduu de cenușă este lăsat în urmă. În mod similar, alimentele pe care le consumi lasă un reziduu de „cenușă” cunoscut sub numele de deșeuri metabolice.

Aceste deșeuri metabolice pot fi alcaline, neutre sau acide. Susținătorii acestei diete susțin că deșeurile metabolice pot afecta în mod direct aciditatea corpului tău.

Cu alte cuvinte, dacă mănânci alimente care lasă cenușă acidă, îți face sângele mai acid. Dacă mănânci alimente care lasă cenușă alcalină, îți face sângele mai alcalin.

Conform ipotezei acid-cenușii, se crede că cenușa acidă te face vulnerabilă la boli și boli, în timp ce cenușa alcalină este considerată protectoare.

Alegând mai multe alimente alcaline, ar trebui să poți să-ți „alcalizezi” corpul și să-ți îmbunătățești sănătatea.

Componentele alimentare care lasă o cenușă acidă includ proteine , fosfați și sulf, în timp ce componentele alcaline includ calciu, magneziu și potasiu .

Anumite grupuri alimentare sunt considerate acide, alcaline sau neutre:

  • Acide: carne, păsări de curte, pește, lactate , ouă, boabe, alcool
  • Neutral: grăsimi naturale, amidonuri și zaharuri
  • Alcaline: fructe, nuci, leguminoase și legume

REZUMATConform susținătorilor dietei alcaline, deșeurile metabolice – sau cenușa – rămase de la arderea alimentelor pot afecta direct aciditatea sau alcalinitatea corpului tău.

Niveluri regulate de pH în corp

Când discutați despre dieta alcalină, este important să înțelegeți pH-ul.

Simplu, pH-ul este o măsurare a cât de acid sau alcalin este ceva.

Valoarea pH-ului este cuprinsă între 0 și 14:

  • Acid : 0,0–6,9
  • Neutral: 7,0
  • Alcalină (sau de bază): 7.1–14.0

Mulți susținători ai acestei diete sugerează că oamenii monitorizează pH-ul urinei, pentru a se asigura că este alcalin (peste 7) și nu acid (sub 7).

Cu toate acestea, este important să rețineți că pH-ul variază foarte mult în interiorul corpului. În timp ce unele părți sunt acide, altele sunt alcaline – nu există un nivel stabilit.

Stomacul dvs. este încărcat cu acid clorhidric, oferindu-i un pH de 2-3-3, care este foarte acid. Această aciditate este necesară pentru a descompune alimentele.

Pe de altă parte, sângele uman este întotdeauna ușor alcalin, cu un pH de 7,36–7,44.

Atunci când pH-ul sângelui scade în limite normale, poate fi fatal dacă este lăsat netratat .

Cu toate acestea, acest lucru se întâmplă numai în timpul anumitor stări de boală, cum ar fi cetoacidoza cauzată de diabet , înfometare sau aportul de alcool .

REZUMATValoarea pH-ului măsoară aciditatea sau alcalinitatea unei substanțe. De exemplu, acidul din stomac este foarte acid, în timp ce sângele este ușor alcalin.

Alimentele afectează pH-ul urinei, dar nu și sângele

Este esențial pentru sănătatea ta faptul că pH-ul sângelui tău rămâne constant.

Dacă ar cădea în afara domeniului normal, celulele tale ar înceta să funcționeze și ai muri foarte repede dacă nu sunt tratate.

Din acest motiv, corpul tău are multe modalități eficiente de a-și regla strâns echilibrul de pH. Aceasta este cunoscută sub denumirea de homeostază acid-bazică.

De fapt, este aproape imposibil ca alimentele să modifice valoarea pH-ului sângelui la persoanele sănătoase, deși fluctuații minuscule pot apărea în intervalul normal.

Cu toate acestea, alimentele pot modifica valoarea pH-ului urinei dvs., deși efectul este oarecum variabil .

Acizii excretați din urină este unul dintre principalele moduri în care corpul tău își reglează pH-ul sângelui.

Dacă mănânci o friptură mare , urina va fi mai acidă câteva ore mai târziu, deoarece corpul elimină deșeurile metabolice din sistem.

Prin urmare, pH-ul urinei este un indicator slab al pH-ului general al corpului și a stării generale de sănătate. Poate fi influențat și de alți factori decât dieta dvs.

REZUMATCorpul tău reglează stric nivelul pH-ului sanguin. La persoanele sănătoase, dieta nu afectează în mod semnificativ pH-ul sângelui, dar poate modifica pH-ul urinei.

Alimente care formează acid și osteoporoză

Osteoporoza este o boală osoasă progresivă caracterizată printr-o scădere a conținutului de minerale osoase.

Este deosebit de frecventă în rândul femeilor aflate în postmenopauză și vă poate crește drastic riscul de fracturi.

Mulți susținători ai alimentației alcaline cred că pentru a menține un pH constant în sânge, corpul tău ia minerale alcaline, cum ar fi calciul din oase, pentru a amortiza acizii din alimentele care formează acidul pe care îl consumi.

Conform acestei teorii, dietele care formează acid, cum ar fi dieta standard occidentală, vor provoca o pierdere a densității minerale osoase. Această teorie este cunoscută drept „ipoteza acid-cenușă a osteoporozei”.

Cu toate acestea, această teorie ignoră funcția rinichilor, care sunt fundamentale pentru îndepărtarea acizilor și reglarea pH-ului corpului.

Rinichii produc ioni de bicarbonat care neutralizează acizii din sângele dvs., permițându-i corpului să gestioneze îndeaproape pH-ul sângelui .

Sistemul dumneavoastră respirator este de asemenea implicat în controlul pH-ului sanguin. Când ionii de bicarbonat din rinichii tăi se leagă de acizii din sângele tău, ei formează dioxid de carbon, pe care îl respiră și apă, pe care o privești.

Ipoteza acid-cenușă ignoră, de asemenea, unul dintre principalii factori ai osteoporozei – o pierdere a colagenului proteic din os .

În mod ironic, această pierdere de colagen este puternic legată de nivelurile scăzute de doi acizi – acid ortosilicic și acid ascorbic sau vitamina C – în dieta dvs.

Rețineți că probele științifice care leagă acidul dietetic cu densitatea osoasă sau riscul de fractură sunt amestecate. Deși multe studii observaționale nu au găsit nicio asociere, altele au detectat o legătură semnificativă .

Studiile clinice, care tind să fie mai exacte, au ajuns la concluzia că dietele care formează acid nu au impact asupra nivelului de calciu din corpul vostru .

Dacă este ceva, aceste diete îmbunătățesc sănătatea oaselor prin creșterea retenției de calciu și activarea hormonului IGF-1, care stimulează repararea mușchilor și oaselor.

Ca atare, o dietă bogată în proteine, care formează acid, este probabil legată de o sănătate osoasă mai bună – nu mai rău.

REZUMATDeși dovezile sunt amestecate, majoritatea cercetărilor nu susțin teoria că dietele care formează acid dăunează oaselor tale. Proteina, un nutrient acid, pare chiar benefică.

Aciditate și cancer

Mulți oameni susțin că cancerul crește doar într-un mediu acid și poate fi tratat sauchiar vindecat cu o dietă alcalină.

Cu toate acestea, recenzii cuprinzătoare cu privire la relația dintre acidoza indusă de dietă – sau aciditatea crescută a sângelui cauzată de dietă – și cancerul au concluzionat că nu există o legătură directă .

În primul rând, alimentele nu influențează semnificativ pH-ul sângelui.

În al doilea rând, chiar dacă presupuneți că alimentele ar putea modifica dramatic valoarea pH-ului sângelui sau a altor țesuturi, celulele canceroase nu sunt limitate la mediile acide.

De fapt, cancerul crește în țesutul normal al corpului, care are un pH ușor alcalin de 7,4. Multe experimente au dezvoltat cu succes celulele canceroase într-un mediu alcalin .

Și în timp ce tumorile cresc mai rapid în medii acide, tumorile creează ele însele această aciditate. Nu mediul acid creează celulele canceroase, ci celulele canceroase care creează mediul acid .

REZUMATNu există nicio legătură între o dietă care formează acid și cancer. Celulele canceroase cresc și în medii alcaline.

Dietele ancestrale și aciditatea

Examinarea teoriei acid-alcaline atât din perspectivă evolutivă cât și științifică relevă discrepanțe.

Un studiu a estimat că 87% dintre oamenii pre-agricoli au mâncat diete alcaline și au constituit argumentul central din spatele dietei alcaline moderne .

Cercetări mai recente se apropie de faptul că jumătate dintre oamenii pre-agricoli au mâncat diete net alcaline care formează alcaline, în timp ce cealaltă jumătate a mâncat diete net formatoare de acid .

Rețineți că strămoșii noștri îndepărtați trăiau în clime mult diferite cu acces la alimente diverse. De fapt, dietele care formează acid erau mai frecvente, deoarece oamenii s-au mutat mai la nord de ecuator, departe de tropice .

Deși aproximativ jumătate dintre vânătorii-adunători mâncau o dietă netă care formează acid, se consideră că bolile moderne au fost mult mai puțin frecvente .

REZUMATStudiile actuale sugerează că aproximativ jumătate din dietele ancestrale erau formatoare de acid, în special în rândul persoanelor care trăiau departe de ecuator.

Concluzie

Dieta alcalină este destul de sănătoasă, încurajând un aport ridicat de fructe , legume și alimente sănătoase din plante, în timp ce restricționează alimentele procesate.

Cu toate acestea, este suspectă ideea că dieta stimulează sănătatea din cauza efectelor alcalinizante. Aceste afirmații nu au fost dovedite de niciun fel de studii umane de încredere.

Unele studii sugerează efecte pozitive într-un subset foarte mic al populației. Mai exact, o dietă alcalizantă cu proteine ​​scăzute poate beneficia de persoanele cu boli renale cornice.

În general, dieta alcalină este sănătoasă, deoarece se bazează pe alimente întregi și neprocesate . Nicio dovadă fiabilă nu sugerează că are vreo legătură cu nivelul pH-ului.

Lasa un raspuns