Proteina din soia: buna sau rea?

Soia poate fi consumată integrală sau transformată într-o varietate de produse, inclusiv tofu, tempeh, lapte de soia și alte alternative de lactate și carne.

De asemenea, poate fi transformată în pulbere de proteine ​​de soia.

Pentru vegetarieni, vegani și cei care evită sau sunt alergici la alimentele lactate, proteinele de soia servesc adesea ca o sursă majoră a acestui important nutrient.

Cu toate acestea, soia este un aliment oarecum controversat.

În timp ce unii o consideră o centrală nutrițională, alții o consideră un inamic al sănătății.

Acest articol aruncă o privire asupra dovezilor pentru a vă spune dacă proteina de soia este bună sau rea pentru dumneavoastră.

Pudra de izolat proteic din soia este obținută din fulgi de soia dezgropate care au fost spălate fie în alcool, fie în apă pentru a îndepărta zaharurile și fibrele dietetice. Sunt apoi deshidratate și transformate într-o pulbere.

Acest produs conține foarte puține grăsimi și nici colesterol.

Praful de proteine ​​de soia este utilizat pentru a face formula de soia pentru sugari, precum și o varietate de alternative de carne și lactate.

Iată conținutul de nutrienți al unei uncii (28 de grame) de pulbere de izolat proteic de soia :

  • Calorii: 95
  • Grăsime: 1 gram
  • Carburi: 2 grame
  • Fibră: 1,6 grame
  • Proteine: 23 grame
  • Fier: 25% din valoarea zilnică (DV)
  • Fosfor: 22% din DV
  • Cupru: 22% din DV
  • Mangan: 21% din DV

Deși este o sursă concentrată de proteine, pulberea de izolat proteic de soia conține, de asemenea, fitate, care pot reduce absorbția mineralelor.

REZUMATDeși o sursă bună de proteine ​​pe bază de plante și bogată în nutrienți, proteina de soia și pulberea acesteia conțin fitati, care scad absorbția mineralelor.

Ajută la formarea mușchiului, dar poate să nu fie cea mai eficientă alegere proteică

Spre deosebire de majoritatea altor proteine ​​pe bază de plante, proteina de soia este o proteină completă.

Aceasta înseamnă că conține toți aminoacizii esențiali pe care corpul tău nu îi poate face și trebuie să-i obțină din alimente.

În timp ce fiecare aminoacid joacă un rol în sinteza proteinelor musculare, aminoacizii cu catenă ramificată ( BCAAs ) sunt cei mai importanți când vine vorba de construirea mușchilor .

Un studiu a arătat că persoanele care au băut 5,6 grame de BCAA după un antrenament de rezistență au avut o creștere cu 22% mai mare a sintezei proteinelor musculare decât cele administrate cu un placebo.

Mai exact, leucina BCAA activează o anumită cale care determină sinteza proteinelor musculare și ajută la formarea mușchiului .

Comparativ cu proteinele din zer și cazeină, proteina din soia se află undeva la mijloc, în ceea ce privește sinteza proteinelor musculare.

Un studiu a arătat că soia era inferioară proteinei din zer în ceea ce privește sintezarea proteinei pentru mușchi, dar a fost mai bună decât cazeina. Cercetătorii au concluzionat că acest lucru se poate datora ratei de digestie sau conținutului de leucină

În mod similar, un studiu de revizuire a descoperit că proteina din zer susține sinteza proteinelor musculare mai bună decât proteina din soia la tineri și adulți în vârstă .

Interesant este că soia vă poate beneficia cel mai bine atunci când este combinată cu alte proteine.

Unele cercetări sugerează că combinarea proteinelor lactate și soia poate duce la o sinteză mai mare a proteinelor musculare decât zerul, cazeina sau soia .

REZUMATDeși proteina de soia conține leucină BCAA și îmbunătățește sinteza proteinelor musculare până la un anumit grad, ea pare a fi inferioară proteinei din zer pentru formarea mușchilor.

Poate ajuta pierderea în greutate

Studiile indică faptul că dietele bogate în proteine pot duce la pierderea în greutate, chiar și fără a limita caloriile sau nutrienții .

Cu toate acestea, dovezile sunt amestecate cu privire la relația dintre proteina de soia și pierderea în greutate.

Unele studii arată că proteina de soia poate stimula pierderea în greutate la fel de eficient ca proteinele bazate pe animale.

Într-un studiu, 20 de bărbați cu obezitate au participat atât la o dietă bogată în proteine ​​pe bază de soia, cât și la o dietă bogată în proteine ​​pe bază de carne. Mâncarea adevărată a fost folosită mai degrabă decât înlocuirea mâncării pe bază de soia .

Controlul apetitului și pierderea în greutate au fost similare în ambele grupuri. Cercetatorii au ajuns la concluzia ca dietele pe baza de soia bogate in proteine ​​au fost la fel de eficiente pentru pierderea in greutate ca dietele pe baza de proteine ​​bogate pe animale.

Un alt studiu de pierdere în greutate de 12 săptămâni a găsit rezultate similare cu praful de proteine ​​din soia. Participanții au primit înlocuitori de masă pe bază de soia sau pe bază de soia. Ambele au dus la o pierdere în greutate medie de 17,2 lire sterline (7,8 kg) până la sfârșitul studiului .

Mai mult, un studiu efectuat la persoanele cu diabet și obezitate a arătat că înlocuirile de masă pe bază de proteine ​​din soia , cum ar fi shake-urile, pot fi superioare dietei standard de slăbit .

Cei care au consumat înlocuirea mesei pe bază de proteine ​​din soia au pierdut în medie cu 4,4 kilograme (2 kg) mai mult decât cei care urmează dietele standard.

Cu toate acestea, în timp ce unele studii observă beneficiile scăderii în greutate, o revizuire a 40 de studii care evaluează efectul proteinei de soia asupra greutății, circumferinței taliei și masei grase nu a găsit efecte pozitive semnificative.

În general, dovezile pentru consumul de proteine ​​din soia pentru pierderea în greutate nu sunt la fel de puternice ca și pentru alte proteine ​​precum zerul și cazeina.

REZUMATUnele cercetări indică faptul că soia poate fi eficientă pentru pierderea în greutate, dar dovezile sunt mixte și nu arată că este mai eficientă decât alte proteine.

Beneficii pentru sănătate

Unele cercetări sugerează că adăugarea de proteine ​​de soia în dieta dvs. poate oferi o varietate de beneficii pentru sănătate.

De exemplu, alimentele din soia par să aibă efecte pozitive asupra sănătății inimii. Într-o revizuire a 35 de studii, consumul de .

O altă recenzie a arătat că înlocuirea proteinei animale cu 25 de grame sau mai mult de proteină de soia a dus la scăderea colesterolului total, a colesterolului „rău” LDL și a nivelurilor de triglyceride.

În ceea ce privește cancerul, dovezile par mixte.

Multe studii observaționale au observat un efect protector al unei diete cu soia ridicată.

Cu toate acestea, ei observă că rămâne necunoscut dacă acest lucru se aplică pulberii de izolat proteic de soia sau alte proteine ​​vegetale texturate obținute din soia.

Unele studii observaționale și controlate de caz leagă aportul de soia la un risc redus de cancer de sân.

Cu toate acestea, alții nu arată niciun beneficiu protector al consumului de soia pentru acest tip de cancer. Un studiu a conectat chiar aportul de soia la producția rapidă de celule stimulată la sânii femeilor aflate în perioada premenopauză, ceea ce le-a crescut posibil riscul de cancer de sân .

Când se discută despre rolul soia în sănătatea bărbaților, unele studii observaționale indică faptul că consumul de alimente din soia poate reduce riscul de cancer de prostată la bărbații în vârstă .

Deși rezultatele studiilor observaționale sunt încurajatoare, studiile clinice umane asupra potențialelor efecte de protecție împotriva cancerului soia nu sunt concludente în acest moment.

În plus, multe studii se bazează mai mult pe alimente din soia, mai degrabă decât pe proteina din soia.

Cu toate acestea, proteina de soia poate servi drept o sursă bună de proteine ​​pe bază de plante pentru persoanele care nu consumă proteine ​​animale, inclusiv vegetarieni și veganii.

REZUMATAlimentele din soia pot oferi beneficii potențiale pentru sănătate, cum ar fi reducerea colesterolului și, eventual, reducerea riscului de cancer, dar este nevoie de mai multe cercetări.

Posibile dezavantaje

Unii oameni au preocupări cu privire la soia.

După cum s-a menționat, proteina de soia conține fitate, cunoscute și sub numele de antinutrienți . Acestea reduc disponibilitatea fierului și zincului în proteina de soia.

Cu toate acestea, fitatul nu afectează în mod negativ sănătatea dvs. decât dacă dieta dvs. este grav dezechilibrată și vă bazați pe proteina de soia ca sursă de fier și zinc.

Există, de asemenea, o anumită îngrijorare că aportul de soia poate afecta funcția tiroidă a unei persoane.

Izoflavonele din soia funcționează ca goitrogeni care pot interfera cu funcția tiroidiană și producerea de hormoni .

Cu toate acestea, există o varietate de studii care arată că soia nu are sau doar un efect foarte ușor asupra funcției tiroidiene la om .

Mai mult, multe persoane rămân limpezi de proteine ​​de soia, datorită conținutului de fitoestrogen, deoarece se tem că fitoestrogenii pot perturba nivelurile de hormoni naturali din organism.

Fitoestrogenii sunt compuși chimici care apar în mod natural în plante și au proprietăți asemănătoare estrogenului care se leagă de receptorii de estrogen din corpul tău. Soia este o sursă notabilă din acestea .

Cu toate acestea, pulberea de proteine ​​de soia este obținută din soia clătită în alcool și apă, care elimină o bună parte din conținutul de fitoestrogen .

În mod similar, mulți bărbați își fac griji că proteina de soia le-ar putea scădea nivelul de testosteron, dar cercetările nu susțin această afirmație.

Un studiu amplu de revizuire a indicat că nici alimentele de soia și nici suplimentele de izoflavonă de soia nu modifică măsurile de testosteron la bărbați.

În cele din urmă, produsele de soia sunt controversate, deoarece sunt adesea modificate genetic (OMG). În prezent, nu există dovezi bune că consumul de soia modificat genetic are efecte adverse asupra sănătății în comparație cu soiurile care nu sunt modificate genetic.

Multe dintre dezavantajele potențiale ale soia sunt atribuite consumului de soia în general, nu în special a proteinei din soia. Mai multe cercetări trebuie efectuate în special pe pulberea de proteine ​​de soia pentru a vedea cum afectează sănătatea.

REZUMATDeși există unele dezavantaje potențiale ale consumului de soia, dovezile sunt destul de slabe și sugerează că majoritatea oamenilor pot consuma soia fără probleme.

Concluzie

Proteina de soia este o sursă completă de proteine. Poate ajuta construirea mușchilor, dar nu și proteina din zer.

În general, soia este sigură pentru majoritatea oamenilor și poate oferi beneficii pentru sănătate, inclusiv pierderea în greutate .

Dacă îți place gustul sau mănânci pe bază de plante, mergi mai departe și încearcă proteina din soia.

Lasa un raspuns